Teknik i Väst

Slam - kund bestrider utförd tömning

Uppdaterad

När en kund anser att en rapporterad slamtömning inte utförts, tar kunden ibland direktkontakt med chauffören. Chauffören ska då hänvisa till kundservice för bokning av platsbesök, om kunden inte accepterar att slambrunnen är tömd.

Kunder i kontakt med kundservice med anledning av att tömning inte anses ha utförts, ska informera om orsaker till varför slamtömning kan se ut att inte vara utförd. Om kunden håller fast vid att tömning inte utförts, samordnar kundservice ett möte på plats, med chauffören.

Vid bokning av platsbesök, ska kunden informeras om att extra tid faktureras, om det vid besöket framkommer att tömning har utförts.

Möjliga anledningar till att en tömd slambrunn kan se ut att inte vara tömd:

- En brunn på 2 kbm, med en person i hushållet fylls upp på ca två veckor. Vid fyra personer hushållet, fylls brunnen på 3-4 dagar. (En person använder vanligtvis kring 140 liter vatten per dygn.)

- Brunnen är inte tät och markvatten tränger in.

- Ett lager slam på ytan, bildas snabbt. Det går att ta en pinne och röra för att se hur tjockt lagret är. I den tredje kammaren för utloppet, ska det vara mycket lite eller inget slam, i en fungerande anläggning.

- En mycket liten mängd slam, kan efter tömning vara kvar. Att en liten mängd slam är kvar, gynnar bakteriekulturen i anläggningen.

Guide taggad med: slamtömning har inte utförts bestridan av fakturerad slamtömning
warning Created with Sketch.