Teknik i Väst

Slamtömningar

Uppdaterad

Jag har fått en räkning för en slamtömning, fast när jag tittar är min slambrunn inte tom

En slambrunn fylls väldigt snabbt upp med vätska. Därför kan en slambrunn se full ut bara efter ett par dygn efter tömning.

Instruktion: Se på utförande på flextjänsten från översikten, Dubbelkolla med Chaufför, de brukar minnas. Om kunden mot förmodan inte tror att brunnen är tömd, kan vi lägga en order till chauffören för att åka tillbaka och visa. Detta kommer då debiteras som extra tid. 

Anledningar till att det inte ser tömt ut, som kanske kan övertyga kunden:

  • En brunn på 2 m3, en person i hushållet fyller upp vatten på ca två veckor. Fyra personer på 3-4 dagar. (Om någon vill veta mer exakt går det att använda 140 liter per person och dygn, som är det nationella genomsnittet.)
  • Brunnen är inte tät och markvatten tränger in.
  • Slam på ytan kommer snabbt och det går att ta en pinne och röra för att se hur tjockt lagret är. I den tredje kammaren för utloppet, ska det vara mycket lite eller inget slam. (Jag kan lägga till att en liten mängd slam gärna blir kvar efter tömning, men då menar jag lite, att det blir småklumpar som flyter på ytan. Här är jag lite i utkanten min kunskap och vet inte riktigt var gränsen för ”lite” går, men chaufförerna vet. Att lite blir kvar, är bara bra för bakteriekulturen och den fortsatta nedbrytningen. 

Visar det sig att brunnen är tömd kommer kunden bli debiterad för extra tid, skulle brunnen inte vara tömd då blir kunden enbart debiterad för en vanlig slamtömning som chauffören får utföra när han är på plats. 


Kund har fått sms om att slamtömning är på gång men vill ej ha tömt

Gör en avbokning/återkallning av ordern i EDP. Sök upp adressen i BFU, kolla vad fastighetsbeteckningen är och sök på denna i EDP. Markera raden, högerklicka och välj återkalla + Ta bort. 

Glöm ej att slutföra ordern + makulera i BFUS. 


Kund vill avboka sin slamtömning som kommer ske senare under året

Om vi inte har planerat ut denna till bilen så kan man göra en avbokning i BFUS. 

Sök upp flextjänsten på flexplatsöversikten, klicka på flextjänstnummer.

Gå till fliken körtur, klicka på gråa rutan i Avboknings-info, Klicka på Ny. Välj datum före och efter +- några månader runt planerat utförande. Mitt exempel ska ha ordinarie tömning i Maj, därför lägger jag startdatum 2024-04-01 och slutdatum 2024-07-31. Under denna period kommer inte denna fastighet att gå ut till slambilen. 



Kund ringer in och undrar när det senast blev slamtömt

Sök upp adressen på flexplatsöversikten, klicka på flextjänstnumret. Klicka på genvägen i uppe i högra hörnet och välj Arbetsorder - Listvy. Där ser man de senaste tömningarna. 



Kund ringer in och meddelar att framkomligheten till fastigheten saknas.

Om kund har fått SMS eller annan information om slamtömning och ringer in till oss och meddelar att det inte går att komma fram till fastigheten t.ex. p.g.a. ishalka eller kärllossning. 

Om körturen ligger i området Christer kör önskar att vi ej avbokar slamtömning på han körlistor. Han gör en bedömning om det går att tömma eller ej och blir det inte tömt så tömmer han den senare utan att lägga någon bomavgift.

Om körturen ligger i området LBC kör avbokar vi tömning genom att makulera ordern i BFU och EDP. Kunden ansvarar för att i god tid höra av sig till oss och beställa en ny tömning.


Framkomlighet

Fastighetsägaren har ansvar för att vägen är framkomlig och bärig för slambilen, som fullt lastad väger närmare 30 ton. Vägbommar ska vara öppna.

Chauffören avgör var och när det är säkert att köra. Normalt bara på iordningställd väg.

Fri höjd 4,5 m. Bilen behöver möjlighet att vända och ta sig fram.


Kund med Kommunalt VA har stopp

Hänvisa kunden till t.ex. en VVS firma (rörmokare) eller firma som kan spola (t.ex. LBC). Vi bör alltid vara försiktiga när vi hänvisar till privata företag, när det gäller konkurrensutsatta verksamheter, vilket spolservice är.


Bifogade filer

Guide taggad med: tömningsintervall
warning Created with Sketch.