Gemensam slambrunn
En ny gemensam slambrunn ska läggas upp med en fakturamottagare. Kunderna som delar slambrunn får själva dela upp kostnaden. Anteckna i inforuta på flextjänsten att det är en gemensam slambrunn och om möjligt ange övriga anslutna fastigheter.
Rangordnat vem som ska vara fakturamottagare:
- Utpekad kontakt för gemensamhetsanläggning eller samfällighetsföreningen.
- Ägaren till den fastighet där slambrunnen är placerad (om markägaren är en av de har del i slambrunnen)
- Ligger slambrunnen på annans mark, fråga vem som ska vara mottagare. Lämpligt om det är någon som bor permanent/är skriven på en av de anslutna fastigheterna.
Befintliga gemensamma slambrunnar, åtminstone i Eda, har ibland ett avtal per anslutet hushåll dvs flera fakturamottagare. Det är bra om det ändras, men får ligga kvar, om antalet tömningar, är lika med antalet delägare. Exempelvis två delägare med en slambrunn som töms två gånger per år, har ett avtal per kund och var sin körtur.
Om det framkommer att en befintlig slambrunn är gemensam anläggning, anteckna i inforuta på flextjänsten att det är en gemensam slambrunn och om möjligt ange övriga anslutna fastigheter.