Slam - extra avgifter
Avgift för extra tid vid slamtömning
Vid slamtömning kan chauffören lägga extra tid, efter muntligt godkännande av kunden eller kundservice.
Om kundservice inte godkänt extra tid och kunden bestrider fakturerad extra tid med hänvisning till att hen inte lämnat sitt medgivande, ska fakturan makuleras. (Skulle det bli ett återkommande problem, behöver en rutin för underskrift av kund, införas.)
Vid slamtömning kan avvikelsen extra tid exempelvis bli aktuell om chauffören kommit fram till fastigheten, men hinder finns och kunden inväntas. I undantagsfall kan det röra sig om tid för information eller rådgivning.
Om en kund ber om information eller rådgivning, ska chauffören i första hand hänvisa till kundservice, om det inte är en teknisk fråga som kundservice inte kan förväntas ha svar.
Avgift för extraslang
Extra slang över 20 m från fordon till brunn. Höjdskillnad max 6 m.
Tillfällig extra slang eller bom exempelvis om det är halt eller hinder i vägen.
Extraarbete
Extraarbete kan tillkomma om t.ex. slambrunnen behöver ”grävas” fram.
Vi kan återfylla åt kund. Det är rekommenderat att notera den önskan på i flextjänstens noteringsfält.
Minireningsverk behöver anläggningsägaren meddela oss hur den ska tömmas. Hur meddelas det oss? Lämpligt är att notera tömningsinstruktion i flextjänsten antecknignsfält.