Utebliven faktura
Trots att de allmänna avtalsvillkoren, EL 2012 K och NÄT 2012 K, säger att avläsning ska göras varje månad och debitering normalt ska ske med högst tre månaders intervall, betyder inte det att du är betalningsbefriad om så inte har skett.
Om företaget inte fakturerar dig enligt det fakturaintervall ni har kommit överens om är det ett avtalsbrott. Vissa företag ger de drabbade kunderna en kompensation i form av prisnedsättning på fakturan. Prisnedsättningen brukar vara 10 till 15 procent, beroende på antalet uteblivna fakturor och på beloppets storlek.
Kostnadsfri avbetalningsplan
Du ska enligt de allmänna avtalsvillkoren erbjudas en kostnadsfri avbetalningsplan. Olika regler gäller beroende på hur lång tid som den uteblivna faktureringen varat:
Utebliven fakturering upp till 12 månader
Om avtalad fakturering inte alls har skett har du rätt till en kostnadsfri avbetalningsplan.
Utebliven fakturering längre än 12 månader
Om avtalad fakturering inte alls har skett har du rätt till en kostnadsfri avbetalningsplan. Företaget har inte rätt att kräva betalning för de kostnader som är äldre än tolv månader.
Priset
Debiteringen ska ske med hänsyn tagen till de olika priser som har tillämpats under den tid fakturan omfattar. Det innebär att fakturan, särskilt om den avser flera månader, kan innehålla en specifikation över poster med ändrade priser. Detta blir mest uppenbart för dig som haft ett tillsvidarepris eller ett rörligt pris under perioden.