Skapa elhandelsavtal i BFU
Har vi redan kunden hos oss med ett elhandelsavtal som ska ändras, behöver vi bara veta vilket nytt avtal kunden vill ha. Tex en anvisningskund som vill byta till rörligt.
Har kunden inte elhandel hos oss med ett nätavtal måste vi veta när kunden kan starta sitt nya avtal hos oss. Detta får kunden kolla upp själv.
Har vi inte kunden i vårt elnät måste vi också ha anläggnings-id (samt kundens personnummer om inte tex renhållning finns) för att lägga in ny kund och ny anläggning.
Kund i vårt elnät som vill bli elhandelskund:
Utgå från el-tjänsten för att få med alla kunduppgifter:
Se till att skapa från rätt kund, är det en kommande inflytt ligger kunden som framtida;
Följ guiden skapa avtal steg för steg.
Steg 1:
Välj avtalsalternativ så fylls resten av nödvändiga fält i automatiskt.
Steg 2:
Kontrollera att kundinformationen ser rätt ut
Steg 3:
Sätt startdatum – inga andra fält behöver ändras.
Steg 4:
Kryssa i rutan inflyttning om elhandelsavtalet startar samtidigt som en inflytt.
Skulle rutan inte kryssas i skickas ett Z03L meddelande (leverantörsbyte) i stället för Z03LK (leverantörsbyte i samband med flytt) vilket kan leda till fel.
Finns redan ett avtal hos oss kommer en varning att avtal finns, klicka Ja.
Steg 5:
Kontrollera att priser finns, vid fastprisavtal ska fastprisversion väljas här. Om man inte gjort upp annat med kunden så väljs fastprisversion med senast datum.
FASTPRISAVTAL ÄR PAUSADE PÅ OBESTÄMD TID - ATT TA MED AVTAL TILL NY ADRESS ÄR DOCK OK!
Steg 6:
Välj fakturavillkor, oftast används befintligt.
Steg 7:
Fakturavillkor – kolla och tryck nästa
Steg 8:
Välj debiteringsgrupp månad. Skulle det stått varannan månad p.g.a. tidigare valt fakturavillkor kommer en varning när man sätter månad – kom ihåg att ändra nätavtalet till månad också!
Steg 9:
Koppla kontering används ej – tryck ok eller avbryt
Steg 10:
Kontrollera så att det inte dyker upp felmeddelande, annars slutför.
Kontrollera eventuellt bekräftelse i Skapa/Visa dokument på avtalsfliken.
(Status på PRODAT och APERAK ses i fliken PRODAT-meddelanden)
Bekräftelse skapas i samma stund som Z04 kommer som svar vilket kan dröja några timmar till en halv dag på externt nät, men tar oftast någon minut bara.
Klart.
Ny elhandelskund på externt nät:
Följ guiden skapa avtal som ovan, men starta guiden direkt från Avtalsmenyn till vänster i BFU:
Om kund har tex renhållning, använd kundnummer.
Har kund ej annan nyttighet hos oss, använd personnummer för att skapa ny kund och mata sedan bara in anläggnings-id och nätområde på flik 4.
Kom ihåg kryssrutan om det gäller inflytt.
Fortsätt guiden som tidigare beskrivits.
När det gäller ny kund på externt nät kan det ta längre tid innan avtalsbekräftelse skapas, man kan följa i meddelandevyn på avtalsfliken att Z03 skickats och när Z04 kommit in skapar systemet bekräftelse.