Fullmaktshantering
Om
Fullmakter skickas i huvudsak av elhandlare till nätägare eller andra elhandlare. Även tredjeparts aktörer kan använda sig av fullmakter.
Syftet med en fullmakt är i någon annans ställe (kunden) inhämta eller ändra information. Det kan t.ex. röra sig om en elhandlare som önska ta del av en kunds anläggnings-ID och aktuell elhandlare.
Krav på fullmakter
Riktlinjer finns här. I grunda drag kräver vi att fullmakten ska vara verifierad / godkänd av BankID, även liknande så som FrejaID går bra. Fullmakter verifierade med SMS eller E-post, samt ljudfiler accepteras inte. Rör det sig om ett företag kan undantag göras. Syftet med kravet på BankID är trygga att ingen obehörig tar del av kundernas uppgifter.
Byte av fakturamottagare
Det är inte ovanligt att företag ändrar så att elnätsfakturan skickas till elhandlaren. Så kallat samfakturering.
Vi ändrar inte faktureringsadress för privatpersoner på elhandlarens uppmaning. Utan privatpersoner måste kontakta oss och själva be om ändrad fakturadress. Detta dels eftersom om kunden har flera nyttigheter, blir det ingen vinst i minskade antal fakturor. Vidare är betalningsansvaret fortsatt kunden, om elhandlaren inte betalar fakturan kan kunden bli belastad av påminnelseavgifter och inkassoavgifter. Det är inte heller ovanligt att elhandlaren tar betalt för tjänsten, fast eftersom vi inte tar någon faktureringsavgift blir detta en nackdel för kunden.
Exempel på fullmakter
Verifierad med SMS kod = ej godkänd. Svara elhandlaren att fullmakten avvisas.
Verifierad med BankID = godkänd fullmakt.