Renhållningsfaktura bestridande svar
Hej,
Vi på Teknik i Väst förstår att du inte är nöjd med sophämtningen under vintern. På grund av väglaget har vi inte kunnat tömma alla kärl, i Arvika kommun och Eda kommun, på utlovad dag. Vi har behövt avvakta tills vägar varit farbara för sopbilar. Detta för att inte köra fast eller orsaka olyckor, något som hade kunnat bidra till större förseningar.
I de fall vi inte kunnat hämta sopor på utlovad dag har hämtning skett vid ett senare tillfälle. Att det inneburit praktiska problem för dig är vi medvetna om. Vi är tacksamma för att du hörde av dig med dina synpunkter, det hjälper oss att bli bättre. Vi jobbar ständigt med att utveckla vårt sätt att arbeta för att kunna ge en så god service som möjligt.
Årsavgiften är uträknad för att fastighetsägare solidariskt ska täcka kostnaderna för hämtning, återvinningscentraler, sopkärl, bränsle och personal. Avgiften är densamma oavsett om du bor på landsbygd eller i tätort.
Vi kommer inte göra något avdrag på fakturan, eller göra någon återbetalning.
Med vänlig hälsning!
PS. svarsunderlaget är kopplat till nedanstående i renhållningsföreskriften som kommunfullmäktige beslutar om årligen. Det pekar på att taxan finns för att täcka kostnader utöver enskilda hämtningar.