Felsortering
Felsorteringsavgift
En avgift tas ut av fastighetsägaren på tredje varningen om sortering inte följs. I föreskrifterna finns beskrivning hur en felsortering ska hanteras.
Med felsortering av avfall avses vad som kan bekräftas vid en okulär besiktning av innehållet i en behållare eller anordning och där felsorteringen innebär att sortering inte har skett i behållare eller anordningar på det sätt som är reglerat med stöd av renhållningsföreskrifterna.
Upprepad felsortering - när "nollställs" tillfällena?
Om en kund sorterar fel vid ett eller flera tillfällen, men sedan sköter sorteringen rätt under två månader "nollställs" tillfällena, dvs man skickar ut varning 1 igen.
Felsortering vid hyresvärdar/flerbostadshus
Hanteras på samma sätt som privata fastighetsägare, dvs varning 1 och 2 är avgiftsfri men från varning 3 och framöver utgår avgift. Om det gäller t ex AFAB bör personlig kontakt tas, kontakt kan då göras via kundservice eller teknisk stab.