Handläggningsrutin gemensamhetsanläggning
Hanteras av TIVAB. Ingen tidsbegränsning.
Tre eller fler närliggande fastigheter kan tillsammans gå ihop i ett gemensamt hämtställe (så kallad gemensamhetsanläggning) inom ett begränsat område. Vid gemensamhetsanläggning för kärl- och säckavfall utgår avgift enligt kommunens renhållningstaxa. Förutsättningen för detta är att det finns en juridisk person som ansvarar för skötsel av platsen och är fakturamottagare. Varje fastighet som delar avfallsbehållare betalar en fast avgift (grundavgift). Den rörliga avgiften (hämtningsavgiften) och eventuella tilläggsavgifter debiteras den juridiska personen som är fakturamottagare.
Fastighetsägarna i samråd med renhållaren ansvarar för att antalet kärl och hämtningsfrekvens motsvarar behovet. Hushållen har ansvar för skötsel av platsen såsom om behållarna vore placerade vid fastighetsgräns och ska se till att behållare är åtkomliga på tömningsdagen. Renhållaren har rätt att ställa om till enskilda abonnemang om förutsättningarna för gemensamhetsanläggningen inte längre är uppfyllda.