Teknik i Väst

Handläggningsrutin uppehåll i hämtning

Uppdaterad

Hanteras av TIVAB, ansökan ska vara inne senast 6 veckor innan uppehållet avses träda i kraft. Uppehåll i hämtning av kommunalt avfall och avfall under kommunalt ansvar kan medges för 2 år. Om förlängning av uppehåll önskas ska renhållaren kontaktas av fastighetsägaren senast 6 veckor innan uppehåll löper ut. 

Den som beviljas uppehåll i hämtning befrias från den rörliga avgiften (hämtningsavgiften), fast avgift (grundavgift) för renhållningen ska betalas.

Om förutsättningar ändras, ska dessa direkt meddelas TIVAB. Om TIVAB upptäcker att nedan förutsättningar inte följs, dvs att man t ex bor på fastigheten, ska detta meddelas Miljöstaben (Arvika) eller Miljö- och byggavdelningen (Eda), då detta behov av "rättelse" är myndighetsutövning. 

Förutsättningar för att medges uppehåll i hämtning:

Grundförutsättning för hämtningsuppehåll är: 

  • att fastigheten står obebodd 
  • att ingen är skriven på adressen 
  • att inte bostaden kommer att användas under en sammanhängande tid om minst 6 månader för permanentbostad och en säsong (sommar, eller vinter) för fritidshus 

Ovanstående ska kunna styrkas. Renovering eller liknande arbeten får inte ske på fastigheten (för då uppstår kommunalt avfall som bara TIVAB får hämta). Enstaka tillsynsbesök på fastigheten utan övernattning får göras.

Att fastigheten används sporadiskt eller att små mängder kommunalt avfall och avfall under kommunalt ansvar produceras är inte skäl som medger uppehåll i hämtning. Enstaka tillsynsbesök är däremot OK. 

Uppehållet kan gälla både sophämtning och slamtömning. Sopkärlet ska stå kvar vid uppställningsplatsen. Kärlet kommer att hämtas in av renhållaren. Fastighetsägaren är skyldig att anmäla till kommunen när bostaden/fritidshuset åter tas i bruk eller byter ägare. 

Utdrag från renhållningsföreskrifterna:

45 § Uppehåll i hämtning av kärl- och säckavfall vid permanentbostad kan efter kontakt med renhållaren medges fastighetsinnehavare eller nyttjanderättshavare om fastigheten inte kommer att utnyttjas under en sammanhängande tid om minst 6 månader. 

46 § Uppehåll i hämtning av kärl- och säckavfall vid fritidsbostad kan efter kontakt med renhållaren medges fastighetsinnehavare eller nyttjanderättshavare om fastigheten inte kommer att utnyttjas under hela hämtningssäsongen (sommar eller vinter). För hämtningsperiod se bilaga 2. 

47 § Fastighetsinnehavare eller nyttjanderättshavare som inte kommer att nyttja permanentbostad under minst 12 månader kan efter ansökan till renhållaren medges inställd tömning av avloppsanläggning. Avloppsanläggningen ska sluttömmas innan varje uppehåll. 

48 § Fastighetsinnehavare eller nyttjanderättshavare som inte kommer att nyttja fritidsbostad under hela hämtningssäsongen (sommar eller vinter) kan efter ansökan till renhållaren medges inställd tömning av avloppsanläggning. En förutsättning för sådant uppehåll är att tömning av anläggningen har skett i anslutning till föregående hämtningssäsong.


Blanketter

Blankett för ansökan om uppehåll finns på Eda och Arvika kommuns resp. e-tjänsteportaler. När en kund ber om en blankett så kan de skapas i från BFUS. Detta görs genom att gå in på renhållningsavtalet och välja skrivaren och följande blankett:

Om kund har en e-postadress registrerat så skickas blanketten till kunden per e-post med följande meddelande:

I andra hand så skickas blanketten på KIVRA och i tredje hand för utskrift hos utskriftsleverantör. Det innebär att vi inte skriver ut blanketten här.

Välj godkänn och stäng, klicka inte på skriv ut.


Guide taggad med: Handläggnignsrutin Uppehåll
warning Created with Sketch.