Renhållningstaxa Arvika kommun
1 Allmänt
1.1 Definitioner
Definitioner som används i renhållningstaxan har samma betydelse som i 15 kapitlet miljöbalken och avfallsförordningen samt gällande avfallsföreskrifter i Arvika kommun.
Småhus, en- och tvåbostadshus: Till småhus räknas samtliga fastigheter som taxeras som småhus och som är inrättade med en eller två bostäder. Detta gäller även fritidshus som används som permanentbostad eller med behov av hämtning året runt.
Fritidshus: Till fritidshus räknas samtliga fastigheter som taxeras som småhus och som inte används som permanentbostad.
Flerbostadshus: Till flerbostadshus räknas fastigheter som är inrättad för boende i tre lägenheter eller fler och som huvudsakligen nyttjas som permanentboende i eller utanför tätort.
Verksamhet: Övriga fastigheter, utöver en- och tvåbostadshus, flerbostadshus och fritidshus, där det uppkommer avfall jämförligt med hushållsavfall. Exempel på verksamheter är företag, skolor, föreningar och institutioner.
Gemensamhetsanläggning: Flera närliggande små- eller flerbostadshus som behöver mer än en behållare, kan efter Renhållarens medgivande dela behållare i en gemensam avfallslösning, en så kallad gemensamhetsanläggning. Fastighetsägarna i samråd med renhållaren ansvarar för att antalet kärl och hämtningsfrekvens motsvarar behovet.
1.2 Information om renhållningstaxan
Renhållningstaxan är miljöstyrande och ska bidra till att styra mot Arvika kommuns mål inom avfallsområdet, målen finns definierade i aktuell avfallsplan. För definitioner och vidare bestämmelser hänvisas till kommunens renhållningsföreskrifter.
Fastighetsägaren är ytterst ansvarig gentemot kommunen för avfallet som uppkommer eller av andra skäl är förekommande på fastigheten. Fastighetsägaren är skyldig att betala avgifter enligt denna renhållningstaxa.
Avgifterna för kärl- och säckavfall för privatpersoner består av en fast avgift (grundavgift) och en rörlig avgift (hämtningsavgift). För att erhålla den samlade avgiften ska aktuell grundavgift, hämtningsavgift samt eventuella hyror och tilläggsavgifter summeras. Alla kostnader är inklusive moms och anger kostnader per år.
2 Grundavgift
Grundavgift ska betalas för samtliga småhus (en- och tvåbostadshus), fritidshus, verksamheter och lägenheter. Den täcker del av kostnaden för de tjänster som samtliga hushåll och verksamheter kan nyttja obegränsat, d.v.s. drift och underhåll av Mossebergs återvinningscentral, administration, miljöstation för farligt avfall, informationsarbete, planerings- och utvecklingsarbete med mera. Grundavgiften har beräknats utifrån uppskattad nyttjandegrad av ovan nämnda tjänster. Även vid gemensam sophämtning, samfällighet eller vid uppehåll i sophämtning, utgår grundavgift för samtliga hushåll.
Kundkategori | Kr/år inkl. moms |
---|---|
Småhus, en och tvåbostadshus | 1215 |
Fritidshus | 608 |
Lägenhet | 363 |
Verksamhet | 245 |
3 Hämtningsavgift
Hämtningsavgiften är beroende av abonnemang; antal och typ av kärl, kärlvolym och hämtningsintervall. Hämtningsavgiften täcker kostnaden för insamling, omlastning, transport och behandling av kärl- och säckavfall. Nivån på den rörliga avgiften avgörs av typ av abonnemang, behållarstorlek och hämtningsintervall.
I hämtningsavgiften ingår tillhandahållande av avfallsbehållare på högst 660 liter och de delar som ingår för hushållsabonnemang för utsortering av matavfall till centralt omhändertagande, för närvarande en årsförbrukning av papperspåsar för matavfall. För privathushåll ingår även en ventilerad behållare för papperspåsar. Hämtning sker normalt varannan vecka. Hämtningsperiod för fritidshus är antingen under sommarperioden vecka 18 till vecka 39 eller vinterperioden vecka 45 till vecka 13.
3.1 Småhus, en- och tvåbostadshus
Mat- och restavfall | Varannan vecka kr/år inkl. moms | Var fjärde vecka* kr/år inkl. moms |
---|---|---|
240 liters tvåfackskärl | 1345 | |
370 liters tvåfackskärl | 2 388 | |
140 liters kärl restavfall* | 1345 | 785 |
190 liters kärl** | 1065 |
* en egen hemkompost krävs som ska anmälas till Myndighetsnämnden, Arvika kommun. Detta kärl kan också väljas som tillägg till ditt tvåfackskärl.
** utgår, kan inte tecknas vid nya abonnemang.
3.2 Fritidshus, sommar eller vinter
Mat- och restavfall | Varannan vecka kr/år inkl. moms | Var fjärde vecka* kr/år inkl. moms |
---|---|---|
240 liters tvåfackskärl | 670 | |
370 liters tvåfackskärl | 1140 | |
140 liters kärl restavfall* | 670 | 395 |
190 liters kärl** | 533 |
* en egen hemkompost krävs som ska anmälas till Myndighetsnämnden, Arvika kommun. Detta kärl kan också väljas som tillägg till ditt tvåfackskärl.
** utgår, kan inte tecknas vid nya abonnemang
3.3 Flerbostadshus, verksamheter och gemensamhetsanläggningar
Flerfamiljshus, verksamheter och gemensamhetsanläggningar ska ha minst ett kärl för restavfall och minst ett kärl för matavfall. Observera att det inte går att få olika hämtningsintervall för matavfall respektive restavfall på samma abonnemang.
Restavfall | Varannan vecka kr/år inkl. moms | Varje vecka kr/år inkl. moms | Två ggr/vecka kr/år inkl. moms | Tre ggr/vecka kr/år inkl. moms |
---|---|---|---|---|
140 liters kärl | 945 | 3 295 | ||
190 liters kärl* | 1 280 | 4 480 | ||
240 liters kärl | 1 935 | 6 775 | 17 435 | |
370 liters kärl | 3 240 | 11 325 | 29 120 | 56 625 |
660 liters kärl | 4 435 | 15 540 | 39 955 | 77 695 |
* utgår, kan inte tecknas vid nya abonnemang
Matavfall | Varannan vecka kr/år inkl. moms | Varje vecka kr/år inkl. moms | Två ggr/vecka kr/år inkl. moms | Tre ggr/vecka kr/år inkl. moms |
---|---|---|---|---|
140 liters kärl | 630 | 1 885 | 4 080 | 7 060 |
190 liters kärl | 1 280 | 3 830 | 8 305 | 14 380 |
240 liters kärl* | 2 155 | 6 460 | 14 970 | 24 220 |
* står i nuvarande taxan att dessa utgår, men detta är ändrat efter nytt beslut. Vi kommer fortsatt erbjuda 240 liters kärl för matavfall (ändras vid nästa taxerevidering).
Tvåfackskärl* | Varannan vecka kr/år inkl. moms |
---|---|
240 liters tvåfackskärl | 1 625 |
370 liters tvåfackskärl | 2 755 |
* utgår, kan inte tecknas vid nya abonnemang
4 Tilläggstjänster
4.1 Tillägg för dragväg (endast flerbostadshus och verksamheter)
Grundregeln är att avfallsbehållare ska placeras så nära hämtningsfordonets angöringsplats som möjligt. För kärl, med placering längre än 5 meter från fordonets angöringsplats, utgår dragavståndstillägg 5,1–25 meter enligt nedan tabell. Renhållaren bedömer avståndet mellan hämtställe och angöringsplats för fordon, och avgör när dragavståndstillägg ska tillämpas.
Kostnad per år per kärl (hämtning varannan vecka) | Kr/st inkl. moms |
---|---|
Dragavstånd för kärl 5,1–15 m | 1 950 |
Dragavstånd för kärl 15,1–25 m | 3 250 |
Kostnad per år per kärl (hämtning varje vecka) | Kr/st inkl. moms |
---|---|
Dragavstånd för kärl 5,1–15 m | 3 900 |
Dragavstånd för kärl 15,1–25 m | 6 500 |
Kostnad per år per kärl (hämtning två ggr/vecka) | Kr/st inkl. moms |
---|---|
Dragavstånd för kärl 5,1–15 m | 7 800 |
Dragavstånd för kärl 15,1–25 m | 13 000 |
Kostnad per år per kärl (hämtning tre ggr/vecka) | Kr/st inkl. moms |
---|---|
Dragavstånd för kärl 5,1–15 m | 11 700 |
Dragavstånd för kärl 15,1–25 m | 19 500 |