Teknik i Väst

Renhållningsföreskrifter generellt

Uppdaterad

Kommunen relegerar avfallshanteringen genom lokala renhållningsföreskrifter som ska antas i kommunfullmäktige. Det är i föreskrifterna som kommunen ställer krav på hur fastighetsägarna och nyttjanderättsinnehavare ska sortera kommunalt avfall från hushåll och sådant avfall från andra källor som till sin art och sammansättning liknar avfall från hushåll, hur dom ska hantera sitt kärl, vart dom lämnar sitt avfall med mera. 

Vi har likadana föreskrifter i både Arvika och Eda med ett undantag; i Edas föreskrifter finns en paragraf som innebär att man som fastighetsägare som äger flera fastigheter inom Eda kommun, kan dela sopkärl med sig själv så länge man nyttjar fastigheterna för eget bruk dvs inte hyr ut. Denna finns inte i Arvika. 

Avfall under kommunens ansvar

Kommunen är enligt 15 kap. 20 a § miljöbalken skyldig att borttransportera det avfall som kommunen ansvarar för enligt 15 kap. 20 § miljöbalken. Den kommunala renhållningsskyldigheten omfattar:

  • kommunalt avfall,
  • avloppsfraktioner och filtermaterial från enskilda avloppsanläggningar, som är dimensionerade för högst 25 personekvivalenter, om anläggningen endast används för
    a) hushållsspillvatten, eller
    b) spillvatten som till sin art och sammansättning liknar hushållsspillvatten,
  • latrin från torrtoaletter och jämförliga lösningar, och
  • bygg- och rivningsavfall som inte producerats i en yrkesmässig verksamhet.

15 kap. 3 § miljöbalken definierar kommunalt avfall som avfall från hushåll och sådant avfall från andra källor som till sin art och sammansättning liknar avfall från hushåll. Avfall från tillverkning, jord- och skogsbruk, fiske, septiktankar, avloppsnät och avloppsrening, samt uttjänta bilar, omfattas inte av begreppet kommunalt avfall.

Även om avfall från septiktankar och avloppsrening inte är kommunalt avfall har kommunen enligt 15 kap 20 § miljöbalken ansvar för att behandla och borttransportera vissa avloppsfraktioner.

Enligt 15 kap. 24 § miljöbalken är det förbjudet för annan än kommunen eller den kommunen anlitar att hantera det avfall som faller inom den kommunala renhållningen. Kommunen bestämmer själv hur avfallshanteringen ska organiseras, antingen genom förvaltning eller i eget eller samägt bolag. Det innebär att verksamhetsutövandet kan läggas över på ett kommunalt bolag. Kommunen förblir dock alltid huvudman för verksamheten och kan aldrig överföra sitt avfallsansvar till ett bolag. Kommunen kan dock inrätta gemensam nämnd med annan kommun eller överföra huvudmannaskapet på ett kommunalförbund. Insamlingen och omhändertagandet av avfallet kan bedrivas i egen regi eller genom uppdrag till en eller flera upphandlade entreprenörer.

Med utgångspunkt i Mark- och miljööverdomstolens dom i ett mål (M 6891-20) som rör verksamheten Tiptapp kan kommunen i sina avfallsföreskrifter välja att reglera att även andra aktörer än kommunen eller kommunens upphandlade privata utförare får borttransportera avfall under kommunalt ansvar från fastigheter.

Den som yrkesmässigt transporterar avfall under kommunalt avfall, i strid med kommunens ensamrätt (om sådan har förbehållits av kommunen), gör sig skyldig till överträdelse av miljöbalken.

Guide taggad med: Avfallsföreskrifter
warning Created with Sketch.