Teknik i Väst

Inventering

Uppdaterad

Vi utför nu ett större arbete med inventering. D.v.s. vi letar genom registerkontroll (undvik att nämna detta) igenom fastigheter och om de saknar ett renhållningsabonnemang / ej betalar grundavgiften.


Utskicket har uppdaterats och senaste texten finns längst ner på sidan som filen Inventering (ny).


Kommunalt uppdrag
Det är enbart kommunen, eller den kommunen anlitar, som får transportera mat- och restavfall (så kallat kommunalt avfall, tidigare benämnt hushållsavfall) från hushåll och verksamheter. Man får alltså inte ta hand om detta avfall själv genom egen transport eller annat eget omhändertagande. I enlighet med både Arvika- och Eda kommuners föreskrifter så är alla fastigheter skyldiga att ha ett renhållningsabonnemang, där man betalar grundavgift och hämtningsavgift.

Hushållsavfall
Med hushållsavfall avses matavfall + brännbart restavfall. Det kan röra sig om textilier, plastsaker t.ex. toalettborste, tandborste etc., städutrustning t.ex. disktrasor, disksvampar, damsugarpåsar etc. (dock kan just plastsaker lämnas i de nya containrarna på Lunden och Mosseberg). Men det uppstår i regel alltid något restavfall i ett hem, som bara kommunen får hantera.

Grundavgift och hämtningsavgift
Grundavgiften betalar man för att få tillgång till återvinningscentralen, information/utveckling, administration "sådant som samtliga abonnenter nyttjar obegränsat". Alla fastigheter som är bebyggda ska betala grundavgift då man anses vara med och nyttjar, eller kommer att nyttja, dessa tjänster. Om fastigheten nyttjas för boende, ska det finnas sophämtning och då betalar man hämtningsavgift.

Undantag

Uppehåll i hämtning

Kunden kan söka uppehåll om grundförutsättningarna för hämtningsuppehåll uppfylls (till exempel att fastigheten inte används), se mer information här: Handläggningsrutin uppehåll i hämtning | Intern kunskapsbank - Teknik i Väst (teknikivast.se) 

Totalbefrielse/befrielse från grundavgift (detta bör nämnas sparsamt)

Det är generellt väldigt svårt att få igenom en totalbefrielse där man blir fri från grundavgiften också. Detta kan enbart handläggas av Miljöstaben (Arvika) eller Miljö- och byggavdelningen (Eda). Om kunden inte godtar förklaring om varför grundavgiften ska betalas, skicka kunden till Magnus Tornestrand via e-post i första läget, så ringer han upp kunden.

Delat hämtställe/gemensamt hämtställe

Man kan dela sopkärl med intilliggande fastighet (två st). Om man är tre eller fler fastigheter på samma infartsväg, kan man bilda gemensamt hämtställe. (se handläggningsrutin för gemensamt hämtställe samt gemensamhetsanläggning). 

Dela sopkärl med sig själv (Obs! Enbart Eda kommun)

Om man äger två fastigheter (permanentbostad + fritidshus) inom Eda kommun kan man dela sopkärl med sig själv om båda fastigheterna används för eget nyttjande, inte hyrs ut och att kraven för gällande fyllnadsgrad enligt gällande renhållningsföreskrifter uppfylls. Detta gäller alltså oavsett hur långt det är mellan fastigheterna, så länge dom ligger inom kommunen. Grundavgiften kvarstår för båda fastigheterna.


Olika scenarion

Fastigheten är obebyggdDet kan finnas någon enstaka obebyggd fastighet som fått inventeringsbrevet.

Om så är fallet notera på tjänstestället i beskrivning att fastigheten är obebyggd. Samt på avtalet under Mer avtalsinfo fält tre texten "Samtaxerad, obebyggd". Sätt avtal som status: avbrutet samt avsluta flextjänsten.
Kund menar att fastigheten inte används / ansökan om uppehållAnsök om uppehåll. Tänk på att uppehåll alltid ska inkluderas slamtömning. Notera i fält ett på Mer avtalsinformation: "Kund avser ansöka om uppehåll".
Fastigheten är obeboelig eller har annan användningVi har utgått i från taxeringsvärde, dock kan samtaxering göra att vi ändå inventerat en fastighet med lågt taxeringsvärde. Gör en bedömning om kundens påstående stämmer eller ej.

Är det uppenbart notera på tjänstestället i beskrivning att fastigheten är obeboelig. Samt på avtalet under Mer avtalsinfo fält tre texten "Obeboelig". Sätt avtal som status: avbrutet.

Kan även vara så att fastigheten används till annat. T.ex. garage. Gör då motsvarande hantering enlig ovan.

Om det är mer tveksamt ifall fastigheten är obeboelig eller ej, be kunden fylla i blanketten "Ansökan om befrielse från renhållning och VA vid obeboelig fastighet" om det gäller Eda . I Arvika kan ev. blanketten "Beställning eller ändring av renhållningsabonnemang för en- och tvåbostadshus" användas för att anmäla obeboelig fastighet
Kund kräver ett överklagbart beslutKunden behöver i så fall ansöka om totalbefrielse, vi avvaktar självklart den processen om du avser göra en ansökan. Skicka gärna en kopia eller meddelande till oss när ansökan är gjord. Ansökan behöver göras innan det slutdatum som finns angivet i brevet.
Skriv i fält ett under mer avtalsinformation: "Kund avser ansöka om totalbefrielse."
Fel ägareGör så fall kontroll i fastighetsregistret. Felaktiga ägarens avtal sätt som avbrutet och en inflyttning görs från tjänstestället till rätt ägare. Sätt datum till 2024-04-01.
Kund har ansökt och ska beviljas uppehåll- Ta bort inventeringsprodukten på avtalet
- Lägg in rätt grundavgift
- Under mer avtalsinfo ->fält ett skriv "Uppehåll medges". Skriv gärna med till och med datumet.
- På flextjänsten sätt status dispens med startdatum 2024-04-01 och där efter aktiv från uppehållets slutdatum.
Kund önskar annat kärl än 240 l tvåfack helår/sommarFölj instruktion här.
Standardsvar e-tjänsterFölj instruktion här.
UtredningOm vi är osäkra på hur ärendet ska hanteras har vi gemensamma avstämningsmötet. Notera då utredning i fält ett på avtalet. Under extra information.
Kund avse ansöka om gemensam hämtningHänvisa kund till e-tjänster och gör en notering "Avser ansöka uppehåll" i fält ett på avtalet under mer avtalsinformation.

Bifogade filer

Guide taggad med: Inventering
warning Created with Sketch.