Hushållsavfall
Får jag ta med mitt avfall från fritidshuset och slänga vid min fasta bostad?
Svar: Nej. Kommunen har ensamrätt till att transportera kommunalt avfall enligt 15 kap. 20 § miljöbalken. Grundregeln är att varje fastighet ska anslutas till den kommunala avfallshanteringen, så vi slipper ifrån avfallsförbränning på bakgårdar eller att folk gräver ner sitt avfall som var det vanliga för sådär 60 år sedan. Vi vill ju inte skräpa ner, sprida giftig rök eller sprida sjukdomar via vårt avfall, vilket vi riskerar genom att rucka på insamlingskravet.
(OBS! I Eda kommun finns dock en paragraf i avfallsföreskrifterna som säger att man får göra just detta OM även fritidshuset ligger i Eda kommun, och permanentbostaden också finns i Eda kommun. Detta meddelas till renhållaren om man önskar dela sopkärl med sig själv på detta vis. Fritidsbostaden och permanentbostaden får då t ex inte hyras ut till någon annan utan ska nyttjas av fastighetsägaren enbart.)
Jag har hört att det inte är någon idé att sortera eftersom allt ändå blandas ihop och läggs på tippen eller bränns upp. Är det sant?
Svar: Nej, allt avfall som du sorterar hanteras separat. Avfallet kan dock innehålla en del oönskade ämnen som inte kan materialåtervinnas. De sorteras ut och energiåtervinns eller deponeras. Det är viktigt att avfallet som återvinns till nya produkter har en hög kvalitet och inte innehåller oönskade ämnen.
Jag har inget restavfall - varför ska jag ha en soptunna?
I alla hushåll uppstår i regel alltid någon form av restavfall. Exempel på restavfall är blöjor, bindor, dammsugarpåse, diskborste, toaborste, tvättsvamp, bomullspinnar, tandborste, kuvert, post-it-lappar, färgade servetter, snören, tuggummi, cigarettfimpar, snus, tejp, CD-skivor m.m.
Tänk på att inte blanda ihop plastsaker med plastförpackningar. På återvinningsstationen ska endast plastförpackningar slängas.
Lite mer fördjupning i denna fråga:
Det skiljer sig naturligtvis från hushåll till hushåll hur mycket restavfall som uppkommer och därför finns det till exempel flera storlekar på soptunnor att välja på. Däremot går det aldrig att anpassa ett system så att det passar alla. Det är av miljö- och hälsoskäl ett kommunalt ansvar att samla in kommunalt avfall (fd hushållsavfall) och det är upp till varje kommun att ha ett system för detta, det är också endast kommunen som får transportera kommunalt avfall (mat- och restavfall). I Arvika och Eda, och i de flesta andra kommuner, har man valt ett system med sopkärl för hämtning vid fastighetsgränsen. Det finns vissa möjligheter till dispenser såsom att ta hand om sitt eget matavfall i en godkänd hemkompost, uppehåll i sophämtning om man inte ska använda sin bostad i minst tre månader eller att dela soptunnan med grannen.
Varför ska jag ha ett renhållningsabonnemang?
Kommunens föreskrifter reglerar hur avfall ska hanteras i varje kommun. Det är bara kommunen som får transportera det som kallas kommunalt avfall (fd hushållsavfall) såsom mat- och restavfall. I föreskrifterna hänvisar kommunen att mat- och restavfall ska lämnas i sopkärl vid den egna fastigheten. Kommunen reglerar även i föreskrifterna att grovavfall ska lämnas sorterat på en återvinningscentral samt att förpackningar och tidningar ska lämnas på en återvinningstation.
Varför är renhållningstaxan uppdelad i en grund- och hämtningsavgift?
Renhållningstaxan som du betalar är uppdelad i en grund- och hämtningsavgift där grundavgiften täcker kostnader för drift och underhåll av t.ex. deponi och återvinningscentral (containrar, behandlingskostnader, personal mm), fakturering och kundtjänst.
Hämtningsavgiften täcker kostnader som är kopplade till sophämtning vid fastighetsgränsen såsom insamling, transport och behandling av avfallet.
Måste jag sortera mina sopor?
Ja, i Sverige är det lag på att sortera sitt avfall. Detta regleras i Miljöbalken, Sveriges miljölag. Vidare reglerar varje kommun i sina avfallsföreskrifter hur sorteringen ska gå till.