Incident 23-02 Felaktigt fakturerat pris elhandel
Beskrivning
När januari månads priser för Arvika portföljen levererades i början av februari var priset felaktigt med ca 50 öre/kWh.
Felkälla
Felet låg utom Teknik i Väst och möjlighet till intern kontroll saknas.
Lösningsförslag
Alternativ 1: Det går att ta ut en lista från analysen med alla avtal och volymer, där efter lägga in mellanskillnaden som engångsavgift. Inläsningen görs så fall med fil. Enligt samma metod som inläsning av t.ex. kickback.
Alternativ 2: Kreditera fakturor för kunder med portföljen och fakturera om på nytt.
Lösningsval och motivering
Alternativ 1 bedömdes som olämpligt då prisskillnaden var så pass stor. Hade det varit en minde differens på några ören hade den varit enklast och billigast.
Alternativ 2 valdes eftersom då behöver kunderna inte ”ligga ute” med pengar.
Tillvägagångssätt
Först sökte vi ut de avtal som fakturerats, med fakturanummer i analysen. Där efter så lästes de fakturanumrena in i massuppdateringsfunktionen. (OBS max 1000 fakturor i taget). Där efter så blir de fakturorna markerade i masskrediteringen. Där togs fakturor som inte skulle krediteras bort. När masskrediteringen endast innehöll de fakturor som skulle krediteras är den klar att köras.
Fakturor som är betalade eller som är samlingsfakturor går inte att masskrediteras. Dessa behöver hanteras manuellt. De söktes ut i analysen (OBS! måste göras ett dygn senare). Genom att se vilka avtal som ”inte var fakturerade” två gånger i februari.
Parallellt med detta så markerades alla kunder som har protföljen ut i kundvyn. Där skickades ett e-postmeddelande och till de som saknar e-post per brev.
Där efter så fakturerades alla kunder om.
Slutsats
Lösningen funderade bra under omständigheten. Samma lösning rekommenderas vid en liknande situation