Incident 23-03 Kunder som inte blivit rapporterade till försäkringskassan
Beskrivning
Det har hittills hört av sig några kunder som inte fått något stöd från försäkringskassan. Förväntningen är att ytterligare några kunder kommer höra av sig ang. detta.
Felkälla
Anledningen till att kunderna inte blivit rapporterade beror på att de inte är registrerade som konsument. Det syns vilken typ kunden är under ”kundkortet” i BFUS:
Lösningsförslag
Vi kan göra ”uppsamlingsrapprotering” till försäkringskassan. För att inte det ska bli för många rapporteringar kommer vi rapportera vid behov en gång om veckan. Förslagsvis måndagar varje vecka.
För att vi ska ha koll på vilka som inte blivit rapporterade finns nu mer en kundgrupp kallad ”Uppsamling elstöd”.
Tillvägagångssätt
Om en kund inte blivit rapporterad kontrollera om kunden är registrerad som näringsidkare eller enskild firma. Om kunden är enskild firma går det att byta till konsument. Där efter så läggs kunden in i kundgrupp enligt nedan:
Om kunden är näringsidkare måste en ny kund skapas och en flytt måste göras till den nya kunden. OBS! det blir så fall ett byte av elhandlare och det går att förhindra.
Tänk på att om kunden har flera avtal på olika fastigheter så behöver vi ha koll på vilka det gäller. Är kund enskild firma och bara några avtal ska kvarstå på enskild firma så behöver även då en ny kund skapas. Tänk på att alltid döpa enskilda firmor som har ett personnamn till Firman som prefix. T.ex. ”Firman Namn Namnsson”.