Teknik i Väst

Frånkoppling VA

Uppdaterad

Frånkoppling får göras efter att inkassobolag (Visma) meddelar oss att det är möjligt. Vi gör där efter ett sista kontaktförsök med en varning om att frånkoppling kommer att ske. Vi ger maximalt 1 veckas anstånd innan frånkoppling.

Vad gäller flerbostadshus och industrier så görs ingen frånkoppling utan beslut från VD.

Frånkoppling/avstängning

Beställning av frånkoppling görs till driftchef på vattenverket. I normalfallet ska frånkoppling hanteras skyndsamt (kan avvika under t.ex. sommaren). När frånkoppling är utförd återrapporterar den som utfört frånkopplingen till kundservice.teknik@arvika.se att frånkoppling är utförd.

Återinkoppling/tillkoppling

Återinkoppling beställs i första hand av driftchef på vattenverket. Under semestertider använd semesterlistan och beställ återinkoppling från den som har beredskap. I tredje hand beställ återinkoppling av den som har huvudjouren för VA. Huvudregeln är att vi försöker återinkoppla så snart som möjligt, vi använder även jourtid/beredskapstid om det finns skäl.

Frånkoppling flerbostadshus

Här är ett förslag om hur vi i Teknik i Väst skulle kunna gå fram:

  • Informera styrelsen för Arvika Energi & Miljö om situationen.
  • Kontakta hyresgästerna, om möjligt, och undersök vilka eventuella olägenheter som kan uppstå vid en frånkoppling, men med tillgång till tappställe/tank. Gör en helhetsbedömning, utifrån om det finns exempelvis sjuka eller på annat sätt sköra hyresgäster som skulle påverkas särskilt av en frånkoppling.
  • Informera hyresgäster om att en vattenfrånkoppling med tillgång till tappställe/tank kommer att ske vid ett visst datum. 
  • Kontakta Hyresgästföreningen, de kan nämligen under vissa förutsättningar tvångsförvalta ett flerfamiljshus.
Guide taggad med: Frånkopplingar vatten
warning Created with Sketch.