Teknik i Väst

Flyttanmälan / ägarbyte

Uppdaterad

Allmänt om flyttanmälan

Flyttar eller ägarbyten registreras i BFUS på tjänstestället.



Huvudregeln för flyttningar är att kunden anmäler flytten i god tid innan. Enligt hemsidan så är det senast fem dagar innan. Flyttar på elnät kan registreras från dagens datum och framåt. Om elnät saknas kan flyttningen registreras bakåt i tiden. Fast tänk då på att kreditera ev. fakturor som berör den perioden.

Tänk på att kunder med VA som har en vattenmätare ska meddela oss sin vattenmätarställning vid från/tillträdesdagen. Det kan göras både på mina sidor, e-post eller telefon. Om de görs på mina sidor går det automatiskt om kunden registrerar avläsningen på rätt datum.


Rätt att teckna avtal

Rätten att teckna avtal för renhållning och VA är i huvudsak endast reserverad för fastighetsägaren. D.v.s. hyresgäster ska inte stå på de avtalen.

Rätt att teckna avtal för elnät gäller alltid för fastighetsägaren. Även hyresgäster eller annan part som har anknytning har rätt att teckna avtal. Med annan anknytning avses en person som är skriven i en bostad. Skulle en person sakna hyresavtal och inte vara skriven i bostaden har denne inte rätt att teckna avtal. Det samma gäller för företag, vi bör inte teckna elnätsavtal med ett företag för t.ex. en lägenhet om inte företaget kan visa att de har verksamhet där.

Vid andrahandsuthyrning så kan vi begära in dokument som styrker att uthyrningen är godkänd av fastighetsägaren.

För rätten att teckna elhandelsavtal finns för alla som har ett nätavtal.

För fjärrvärmen är det i huvudsak fastighetsägaren som ska stå på avtalet. Om kunden önskar något annat kan avdelningschef eller VD besluta något annat. Det skulle t.ex. kunna gälla en företagskund.


Saknad inflyttande kund

Hittas genom en sökning i BFUS. Hanteras genom att kontakta hyresvärden/bostadsrättsföreningen.
Lägenhetsavtal - Elnät
Varje hyresvärd med fler än x antal lägenheter får välja följande rutin hos oss.

Anmälan om hyresgäster görs:
• Av hyresvärden (kräver avtal med oss)
• Av hyresgästen själv

Om ingen ny hyresgäst anmälts till oss gör vi:
• Flyttar in hyresvärden
• Bryter strömmen till anläggningen.
• Kontaktar hyresvärden (Görs endast om avtal med finns).

1. Om kund saknas gör vi


warning Created with Sketch.