Utebliven tömning
Om kund kontaktar oss ang. utebliven tömning. Vi börjar med att kontrollera avvikelser i BFUS. Se om det finns någon notering som kan förklara varför tömning ej blivit utförd.
Om vi missat tömningen lägger vi en order på utebliven tömning.
Vi erbjuder även kund att det går att ställa ut en säck vid nästa tömning. Vi debiterar då ej för säcken, vi noterar så fall i ordern om utebliven tömning att så är fallet.
Ställa ut säck
Kunder som inte vill ställa ut en säck p.g.a. djur och fåglar kan vi i första hand försöka ge dem en tidpunkt för när hämtning kommer att ske. Ungefärligt tid går att utläsa på utförande i BFU, alternativt att fråga någon på Mosseberg.
I andra hand kan vi rekommendera att de placera något över säcken som hindrar djuren från att komma åt säcken t.ex. en spade eller liknande. Det går även att försöka använda dubbla påsar för att maskera lukter som kan locka djur.
Vi kan tyvärr inte ta på oss ansvaret om en säck går sönder.
Väglag och fordon
Vi har dubbdäck på bilarna och även sandspridare som ytterligare komplement, den utrustningen har tidigare fungerat.
Angående snökedjor så är det något vi i dagsläget inte använder. Vi kommer att utvärdera om vi i framtiden ska ha tillgång till snökedjor i bilarna. Det som talar emot snökedjor är att det påverkar hastigheten och tar lite tid att montera på.
Det kan även vara en arbetsmiljöfråga. Snökedjor kan ge falsk trygghet och förarna kan känna sig tvingade att ta onödiga risker. Och där med riskera att ändå köra fast eller orsaka en olycka.
Enligt renhållningsföreskrifterna finns det krav på att vägen ska vara sandad och snöröjd, vi bär inte hela ansvaret här, det är ju många fastighetsägare med som behöver ta ett större ansvar, samtidigt förstår vi får ha förståelse att det är väldigt utmanande vid snabba väderväxlingar och rikligt med snö.
Exempelsvar på krav om kompensation
Hej,
Vi beklagar att det inte har utförts tömningar enligt utlovat. Vi har som praxis att inte ge ekonomisk kompensation för uteblivna tömningar.
Vi försöker i första hand utföra en tömning vid ett annat tillfälle.
Om det inte är möjligt för oss att utföra en tömning, t.ex. då vi har fått kännedom om felet för nära inpå ordinarie tömning eller att väglaget inte medgivit normala driftsförhållanden. Då erbjuder vi möjligheten att placera en sopsäck bredvid kärlet vid nästa ordinarie tömning. Detta är något som annars kostar extra.
Kompensation
Vi kompenserar inte kunder för utebliven tömning ekonomiskt.
Varför vi inte gör avdrag:
- Gränsdragningen blir för svår. Ska vi kompensera vid första missen, andra missen....?
- Vårat mål är alltid att rätta en utebliven tömning. Därför behöver kunden så fall kontakta oss ganska snart efter den uteblivna tömningen. Kontaktar de oss t.ex. 4 vardagar innan nästa ordinarie tömning, får vi inte chansen att rätta felet.
- Om vi gör ett avdrag för en utebliven tömning och kunden sedan ställer ut en säck. Ska vi då debitera säcken? Det innebär så fall en högre kostnad för kund.
- Kollektivet bär i stort sätt samma kostnad, eftersom mängden avfall inte påverkas av att en tömning uteblir. Där med måste kompensationer kompenseras genom högre taxa.
- Hur ska ett system med avdrag fungera? Om bara de som kontaktar oss får avdrag, skulle hanteringen av systemet bli omfattande om det blir många missar. Eftersom det skulle krävas att kunder anmäler missen inom säg 3 arbetsdagar. Där efter ska vi ha tid på oss att göra en extratömning och där efter ska ett avdrag i så fall bli aktuellt.
- Renhållningen är helt avgiftsfinansierad och bekostas inte av skatter. Renhållningskollektivet ska gå +/- (plus/minus) noll. Renhållningstaxan beslutas av kommunfullmäktige i respektive kommun.
- Ett avdrag skulle innebära att den fasta kostnad vi har för tömning (d.v.s. bil, personal och omhändertagande av avfall) fortsatt är den samma. Övriga i kollektivet skulle så fall behöva täcka en större del av den kostnaden. Även om det i det enskilda fallet blir försumbart.