Teknik i Väst

Sammanställning av förändringar i renhållningstaxan och renhållningsföreskrifter

Uppdaterad

Varför nya föreskrifter?

  • Ny nationell lagstiftning (begreppet hushållsavfall har ersatts av kommunalt avfall, obligatoriskt att samla i matavfall, kommunalt insamlingsansvar för förpackningar mm).
  • Arbetsmiljöfokus
  • Översyn av dispenser
  • Vi vill ha lika föreskrifter i Arvika och Eda (enklare att administrera)

Varför ny taxa?

  • Ny nationell lagstiftning (samma som ovan)
  • Samtidigt har vi passat på att göra en större översyn för att våra intäkter ska matcha våra kostnader. I nya taxan täcker t ex grundavgiften ca 70 % av våra kostnader (i den gamla täcktes enbart 15–20 %). Tidigare subventionerade renhållningstaxan våra kostnader för slamhanteringen, i nya taxan bär slamhanteringen sina egna kostnader. Gäller både Arvika och Eda.
  • Denna större översyn har då också inkluderat en arbetsmiljö- och miljöstyrning

Sophämtning

Nytt i renhållningstaxan:

  • Höjda grundavgifter
    Tidigare täcktes enbart 15–20 % av våra fasta kostnader av grundavgifterna. I nya taxan täcks cirka 70 % av våra kostnader (Arvika och Eda)
  • Omarbetad hämtningsavgift
    Då grundavgifterna höjs och genererar högre intäkt, har vi sänkt intäktsramen som hämtningsavgiften står för. MEN hämtningsavgiften sänks inte på alla abonnemang för att vi samtidigt har sett över miljö- och arbetsmiljöstyrningen. För normalvillakunden har hämtningsavgiften sänkts men inte lika mycket som grundavgiften har höjts. Detta beror på att vi tar bort obligatoriskt matavfall (som ju genererat en högre intäkt). I Eda blir höjningen också något mer då vi också behöver höja intäkten här, vilket vi inte gör i Arvika.
  • Nya renhållningstaxan är miljöstyrande.
    Det innebär t ex att taxan styr mot i första hand hämtning varannan vecka, i andra hand veckohämtning. När det gäller hämtning två ggr/vecka och tre ggr/vecka är detta pålagd en ganska stor miljöfaktor och det beror på att det är väldigt dyrt (både ekonomiskt och miljömässigt) för sopbilen att köra ut en, och två gånger till varje vecka (Arvika och Eda)
  • Nya taxan är arbetsmiljöstyrande.
    Taxan styr bort från 370 l kärl och mot 240 l kärl och 660 l kärl för restavfall, då dessa är bättre ur arbetsmiljösynpunkt. Att gå från t ex 2 st 240 l kärl med veckohämtning till 1 st 660 l kärl hämtning varannan vecka är ekonomiskt fördelaktigt för kunden (Arvika och Eda)
  • Förändringar i erbjudande av kärl.
  • Matavfallskärl 240 liter och restavfallskärl 190 l blir borta (kan ej nytecknas). Dessa ersätts av 190l matavfall och 140l restavfall.
  • Verksamheter kan inte längre teckna tvåfackskärl. Men i nya taxan blir det inte dyrare för verksamheterna att välja två mindre separata kärl i stället (vilket dom gjorde i den gamla taxan).
  • Hemkompost 190 l kan inte nytecknas. Däremot kan du välja att få ett 140 l kärl med hämtning varje vecka (till samma pris som ett tvåfackskärl). Varför är inte hemkompost billigare? Alla ska numera sortera sitt matavfall och därför finns inte argument för en subventionering av hemkomposttaxan. Däremot är fortfarande hämtning var fjärde billigare.
  • Samma uppbyggnad av taxa i Arvika och Eda
    Arvika och Edas taxa är uppbyggd på samma sätt, och erbjuder samma tjänster med två undantag – i Eda finns inte möjligheten att välja hämtning tre ggr/vecka och Eda har heller ingen taxa för förpackningar (ännu).
  • Taxa för dragavstånd.
    Möjlighet finns för verksamheter och flerbostadshus att köpa dragavstånd 5–25 meter. 5 meter ingår för verksamheter, 2 meter ingår för privathushåll (dessa kan inte köpa tjänsten dragavstånd).
  • Taxa för förpackningar.
    Sedan 1 januari 2024 ansvarar kommunen för återvinningsstationer (ÅVS) och de flerbostadshus som idag har fastighetsnära insamling av förpackningar (FNI). Taxan kan tecknas av flerbostadshus men också privata hushåll som gått ihop i en så kallad gemensamhetsanläggning. Under året kommer vi successivt att lägga in kärl för förpackningar i BFUS på de fastigheter som idag har FNI.
  • Gemensamhetsanläggning.
    Möjlighet finns nu att om man är tre eller fler fastigheter, bilda en så kallad gemensamhetsanläggning för avfallshantering. Då gäller samma taxa som för verksamheter och flerbostadshus. Kravet är ett det ska finnas en juridisk person som är ansvarig och fakturamottagare (det pågår arbete med CGI om det finns lösningar att debitera enskild, Susanne kollar på detta). Ev att få ut till
  • Felsorteringsavgift. En avgift tas ut av fastighetsägaren på tredje varningen om sortering inte följs. I föreskrifterna finns beskrivning hur en felsortering ska hanteras.

Nytt i föreskrifterna (gällande uppehåll i hämtning och gemensamt hämtställe):

  • Kompostering och ”totalbefrielse” hanteras av miljö, uppehåll i hämtning av TIVAB.
  • Yrkesmässiga utförare för transport av kommunalt avfall. Om det en yrkesmässig verksamhet transporterar avfall som uppstår i ett hushåll ska denna anmäla detta till kommunen genom en e-tjänst. Detta för att säkerställa att dom har transporttillstånd som krävs och att det körs till Lunden eller Mosseberg (det får inte köras någon annanstans) som krävs då det är kommunens ansvar att transportera. Så t ex en firma som hämtar trädgårdsavfall hemma hos privatpersoner ska anmäla sig. Gäller även företaget som transporterar annat grovavfall. Gäller inte byggfirman som utför ett arbete hos en kund, då klassas detta som verksamhetsavfall. Men om privatpersonen själv renoverar, och anlitar ett företag som hämtar avfallet, då behöver företaget anmäla detta till kommunen.
  • Samlokaliserad verksamhet – en verksamhet som använder samma utrymme som hushållen (t ex en frisörsalong i bottenplan i ett lägenhetskomplex) ska anmäla till kommunen att denne avser att nyttja samma kärl. Detta görs via en e-tjänst.
  • Felsorteringsavgift.
  • Gemensam avfallsbehållare – meddelas av TIVAB för en viss tid (max 10 år), ansökan ska vara inne senast 6 veckor innan ändring.
  • Hemkompost, uppehåll i hämtning – viktigt att om vi noterar avvikelse från dispensen ska detta meddelas miljö!
  • Nytt i föreskrifterna: ett avsnitt om utformning av avfallsutrymmen – farbar väg, dragväg, trösklar, höjdskillnader mm

Slam

Nytt i slamtaxan:

  • För Eda gäller nu en helt ny taxa, den är uppbyggd på samma sätt som Arvikas slamtaxa. För Eda är detta en stor förändring då nuvarande taxa inte är volymbaserad på samma sätt. För dom som har slambrunnar med 6 m3 och större kommer få en mycket dyrare avgift.
  • I Arvika är det samma taxa men denna höjs med 20 % - för att täcka kostnader som tidigare har täckts av renhållningstaxan. Slammet bär nu sina egna kostnader. Ett bra argument att lyfta fram här är ju att dom som idag har kommunalt VA har varit med och subventionerat dom som har enskilt avlopp, vilket ju inte blir rätt.

Föreskrifter:

  • Nyanläggande max 20 meter och höjdskillnad 5 meter (om inte särskilda skäl föreligger, beslut miljö).
  • Fettavskiljare – meddelas till VA-huvudmannen vid nyanläggande innanför kommunalt verksamhetsområdet
  • Lock/manlucka får väga högst 15 kg om det måste lyftas) och 35 kg om man kan dra det åt sidan. Om inte särskilda skäl föreligger (beslut miljö). Arbete med detta blir ett projekt som drivs av teknisk stab med stöd av kundservice.
Guide taggad med: Renhållningsföreskrifter Renhållningstaxa
warning Created with Sketch.