Teknik i Väst

Rutiner för SMS-tjänst

Uppdaterad

1. När ska SMS-tjänsten användas?

Externt:

  • SMS-tjänsten ska användas vid exempelvis vattenläckor, planerade vattenavstängningar, elavbrott, avbrott i fjärrvärmeleveransen eller kommande slamtömning eller ändrad dag för sophämtning.
  • Den kan även användas vid extraordinära händelser. Med extraordinär händelse menas en händelse som avviker från det normala, innebär en allvarlig störning (eller överhängande risk för allvarlig störning) i viktiga samhällsfunktioner och som kräver brådskande insatser av kommunen, såsom störningar i rutiner av mer omfattande karaktär.

Internt:

Denna tjänst kan även användas internt, t ex för att ringa in personal för snöröjning vid kraftigt snöfall.

  • SMS:en skickas ut till valda områden/målgrupper som är berörda av det inträffade, och sällan eller aldrig skickas ut till samtliga kommuninvånare (kostnad 35 öre/sms).
  • SMS-tjänsten ska ALLTID kompletteras med webbinformation på arvika.se enligt ”vanliga” rutinen. SMS blir bara ytterligare en kanal för att nå ut till ännu fler.
  • Vid ”vanliga ändringar” av rutiner såsom ändrade öppettider, uppmaning att klippa häckar med mera används webbplatser och/eller annons enligt tidigare arbetssätt.

2. Rapportera en händelse

Var noga med att när man rapporterar in en händelse så ska nedanstående anvisningar följas för att undvika missförstånd. Verksamhetschefen ska alltid vara informerad först och ha gett sitt godkännande.

En händelse ska helst rapporteras via mail till respektive verksamhetschef. Om detta inte är möjligt ring respektive verksamhetschef (för den verksamhet händelsen berör).

  1. Ange vilken typ av händelse som inträffat, t ex vattenläcka.
  2. Ange också om händelsen är planerad eller oplanerad.
  3. Ange var händelsen har inträffat. Var noga med att precisera området så att det blir tydligt.
  4. Ange tydligt målgruppen för utskicket, t ex vilka fastigheter som drabbats av vattenläckan. Tänk på att fler kan vara berörda av händelsen än just runt området där händelsen har skett.
  5. Ange telefonnummer och namn till den som är ansvarig för SMS-utskicket.

Lägg till kommunikatörerna på SMS-utskicket manuellt (för info):

Ann-Christine Fernlöf, tfn 070-190 78 39

Jenny Willman, tfn 072-451 66 30 (från 10 jan 2022)

Eva Österlind, tfn 070-353 16 07

Kristin Carlström, tfn 070-191 89 01

Guide taggad med: SMS-service
warning Created with Sketch.