Rutin Registrera uppehåll
När vi får in en ansökan om uppehåll, läs igenom och se om kraven på att få uppehåll är godkända.
Om vi har ansökan på papper så kryssa i om ansökan medges eller medges ej och skriv under. Är ansökan gjord på våra e-tjänster uppdaterar man ansökan via knappen Uppdatera status, välj under handläggning och när ärendet är slutfört välj avslutat. Behöver man kontakta kunden och det inte finns något telefonnummer kan man använda knappen Skicka meddelande.
Nu är det dags att uppdatera i BFUS.
Sök upp kunden under flexplatsöversikt, lättast är oftast att söka på kundnummer eller fastighetsbeteckning.
Om det kommer upp flera flexplatser så plussa ner för att se flextjänsterna för både hushållsavfall och slam.
När de ansöker om uppehåll så gäller det både för slam och hushållsavfall. Så man måste lägga upp på båda flextjänsterna.
Klicka på flextjänstnumret för en flextjänst som du vill lägga uppehåll på
Klicka på status
Klicka på Ny
Välj Status Uppehåll och från vilket datum som uppehållet gäller ifrån, klicka OK
Klicka Status igen, klicka Ny, välj Status Aktiv och fyll i datumet när flextjänsten ska bli Aktiv igen. (välj gärna den första dagen i en månad, då det blir lättare att följa upp. )
Klicka Spara
Nu har flextjänsten status uppehåll, är det flextjänsten för slam så är det nu klart. När man även har gjort samma procedur för hushållsavfall så måste man även gå avtalet för hushållsavfall.
Ny flik för avtalet öppnas, klicka på fliken Avtalshändelser och klicka på Byt produkter nere i vänstra hörnet.
Ny ruta kommer upp, välj samma datum som uppehållsdatumet, välj orsak dispens start.
På de avtalen där det ligger produkt Inventering, välj att ta bort denna produkt genom att bocka i rutan till höger.
Klicka sedan på Lägg till produkt, sök upp produkt för grundavgift, *grund* , klicka på sök och du får upp produkter att välja mellan. Välj den produkt som stämmer överens med fastigheten, tex Grundavgift fritidshus eller Grundavgift en- och tvåbostadshus.
Välj nu prisparameter till höger, Fritid sommar antal dagar, detta gäller för alla även de som har grundavgift en- och tvåbostadshus.
Klicka OK
Skulle det inte vara en inventeringsprodukt utan en kund som har ett kärl idag och som ska ha uppehåll, följ denna instruktion.
Om det finns ett kärl vid fastigheten så behöver vi även göra en order för indragning av kärl, klicka på Skapa arbetsorder inne på flextjänsten.
Välj ordertyp genom att klicka på de tre punkterna
En ny ruta med sökresultat kommer upp, välj ordertypen Kärl - IN Deb
Klicka OK och sedan spara.
Gå nu till kundens avtal för att fixa så inte kunden behöver betala hämtningsavgiften under uppehållet.
Välj fliken avtalshändelser och klicka sedan på Byt produkt...
Välj samma datum som uppehållsdatumet, och orsak Dispens start, bocka i rutan Ändra till höger på den översta gula raden, gå sedan ner till den nedersta gula raden och ändra debiteringssätt på produkten för kärlet till Ej periodisk debitering.
Är det en pappersblankett så scannar du in blanketten till din mail och spara som en PDF, bifogar sedan ansökan på flextjänsten för hushållsavfall genom att klicka på gemet.
Nu är hela processen klar.