Teknik i Väst

Renhållningstaxa Eda kommun

Uppdaterad

1 Allmänt

1.1 Definitioner

Definitioner som används i renhållningstaxan har samma betydelse som i 15 kapitlet miljöbalken och avfallsförordningen samt gällande avfallsföreskrifter i Eda kommun. 

Småhus, en- och tvåbostadshus: Till småhus räknas samtliga fastigheter som taxeras som småhus och som är inrättade med en eller två bostäder. Detta gäller även fritidshus som används som permanentbostad eller med behov av hämtning året runt.

Fritidshus: Till fritidshus räknas samtliga fastigheter som taxeras som småhus och som inte används som permanentbostad.

Flerbostadshus: Till flerbostadshus räknas fastigheter som är inrättad för boende i tre lägenheter eller fler och som huvudsakligen nyttjas som permanentboende i eller utanför tätort.

Verksamhet: Övriga fastigheter, utöver en- och tvåbostadshus, flerbostadshus och fritidshus, där det uppkommer avfall jämförligt med hushållsavfall. Exempel på verksamheter är företag, skolor, föreningar och institutioner.

Gemensamhetsanläggning: Flera närliggande små- eller flerbostadshus som behöver mer än en behållare, kan efter Renhållarens medgivande dela behållare i en gemensam avfallslösning, en så kallad gemensamhetsanläggning. Fastighetsägarna i samråd med renhållaren ansvarar för att antalet kärl och hämtningsfrekvens motsvarar behovet.

1.2 Information om renhållningstaxan

Fastighetsägaren är ytterst ansvarig gentemot kommunen för avfallet som uppkommer eller av andra skäl är förekommande på fastigheten. Fastighetsägaren är skyldig att betala avgifter enligt denna renhållningstaxa. Avgifterna för kärl- och säckavfall för privatpersoner består av en fast avgift (grundavgift) och en rörlig avgift (hämtningsavgift). För att erhålla den samlade avgiften ska aktuell grundavgift, hämtningsavgift samt eventuella hyror och tilläggsavgifter summeras. Alla kostnader är inklusive moms och anger kostnader per år.

Avgifterna indexuppräknas enligt A12:1MD Insamling av hushållsavfall, inklusive diesel och A12:3MD Slamtömning, inklusive diesel med basmånad oktober.

2 Grundavgift

Grundavgift ska betalas för samtliga småhus (en- och tvåbostadshus), fritidshus, verksamheter och lägenheter. Den täcker del av kostnaden för de tjänster som samtliga hushåll och verksamheter kan nyttja obegränsat, d.v.s. drift och underhåll av Mossebergs återvinningscentral, administration, miljöstation för farligt avfall, informationsarbete, planerings- och utvecklingsarbete med mera. Grundavgiften har beräknats utifrån uppskattad nyttjandegrad av ovan nämnda tjänster. Även vid gemensam sophämtning, samfällighet eller vid uppehåll i sophämtning, utgår grundavgift för samtliga hushåll.

KundkategoriKr/år inkl. moms
Småhus, en och tvåbostadshus1365
Fritidshus675
Lägenhet406
Verksamhet275


3 Hämtningsavgift

Hämtningsavgiften är beroende av abonnemang; antal och typ av kärl, kärlvolym och hämtningsintervall. Hämtningsavgiften täcker kostnaden för insamling, omlastning, transport och behandling av kärl- och säckavfall. Nivån på den rörliga avgiften avgörs av typ av abonnemang, behållarstorlek och hämtningsintervall. 

Vid gemensam sophämtning kan två fastigheter med gemensam ägare inom Eda kommun, två närboende eller samfällighet dela avfallsbehållare. Hämtningsavgiften faktureras i dessa fall en mottagare.

I hämtningsavgiften ingår tillhandahållande av avfallsbehållare på högst 660 liter och de delar som ingår för hushållsabonnemang för utsortering av matavfall till centralt omhändertagande, för närvarande en årsförbrukning av papperspåsar för matavfall. För privathushåll ingår även en ventilerad behållare för papperspåsar. Hämtning sker normalt varannan vecka. Hämtningsperiod för fritidshus är antingen under sommarperioden vecka 18 till vecka 39 eller vinterperioden vecka 45 till vecka 13.

3.1 Småhus, en- och tvåbostadshus

Mat- och restavfallVarannan vecka
kr/år inkl. moms
Var fjärde vecka*
kr/år inkl. moms
240 liters tvåfackskärl1510
370 liters tvåfackskärl2674
140 liters kärl restavfall*1510880
190 liters kärl**
1195

* en egen hemkompost krävs som ska anmälas till Myndighetsnämnden, Arvika kommun. Detta kärl kan också väljas som tillägg till ditt tvåfackskärl.
** utgår, kan inte tecknas vid nya abonnemang.


3.2 Fritidshus, sommar eller vinter

Mat- och restavfallVarannan vecka
kr/år inkl. moms
Var fjärde vecka*
kr/år inkl. moms
240 liters tvåfackskärl750
370 liters tvåfackskärl1275
140 liters kärl restavfall*750440
190 liters kärl**
595

* en egen hemkompost krävs som ska anmälas till Myndighetsnämnden, Arvika kommun. Detta kärl kan också väljas som tillägg till ditt tvåfackskärl.
** utgår, kan inte tecknas vid nya abonnemang

3.3 Flerbostadshus, verksamheter och gemensamhetsanläggningar

Flerfamiljshus, verksamheter och gemensamhetsanläggningar ska ha minst ett kärl för restavfall och minst ett kärl för matavfall. Observera att det inte går att få olika hämtningsintervall för matavfall respektive restavfall på samma abonnemang.

RestavfallVarannan vecka
kr/år inkl. moms
Varje vecka
kr/år inkl. moms
Två ggr/vecka
kr/år inkl. moms
140 liters kärl12653375
190 liters kärl*17454580
240 liters kärl2600693517332
370 liters kärl43401158028945
660 liters kärl59601588543690

* utgår, kan inte tecknas vid nya abonnemang

MatavfallVarannan vecka
kr/år inkl. moms
Varje vecka
kr/år inkl. moms
Två ggr/vecka
kr/år inkl. moms
140 liters kärl92421954375
190 liters kärl189044608925
240 liters kärl3185750515015


4 Tilläggstjänster

4.1 Tillägg för dragväg (endast flerbostadshus och verksamheter)

Grundregeln är att avfallsbehållare ska placeras så nära hämtningsfordonets angöringsplats som möjligt. För kärl, med placering längre än 5 meter från fordonets angöringsplats, utgår dragavståndstillägg 5,1–25 meter enligt nedan tabell. Renhållaren bedömer avståndet mellan hämtställe och angöringsplats för fordon, och avgör när dragavståndstillägg ska tillämpas.

Kostnad per år per kärl (hämtning varannan vecka)
Kr/st inkl. moms
Dragavstånd för kärl 5,1–15 m
2045
Dragavstånd för kärl 15,1–25 m
3410
Kostnad per år per kärl (hämtning varje vecka)
Kr/st inkl. moms
Dragavstånd för kärl 5,1–15 m4095
Dragavstånd för kärl 15,1–25 m
6825


Kostnad per år per kärl (hämtning två ggr/vecka)
Kr/st inkl. moms
Dragavstånd för kärl 5,1–15 m
8190
Dragavstånd för kärl 15,1–25 m
13650


Kostnad per år per kärl (hämtning tre ggr/vecka)
Kr/st inkl. moms
Dragavstånd för kärl 5,1–15 m
12285
Dragavstånd för kärl 15,1–25 m20475


Guide taggad med: Renhållningstaxa renhållningstaxa Eda kommun
warning Warning.