Ordrar
On order är ett uppdrag. Oftast är det att tömma en slambrunn eller en behållare som står på marken. Men det kan också vara att byta ut en behållare eller att laga eller tvätta den. En order har orderrader, som gör att man kan ta betalt för flera olika saker i en och samma order.
Planera ut akut order
Hur?
Öppna Uppdrag > Order. Välj ett uppdrag som är akut. Nu kan du se var ordern befinner sig på kartan.
Högerklicka och välj Planera ut.
Vilket fordon är närmst?
Öppna fönstret Fordonsstatus. Här kan du se alla fordon på kartan. När du väljer ett fordon i listan väljs det också i kartan.
Hur vet föraren att det är bråttom?
Om föraren är ute och kör, dyker det upp en popup så fort fordonet får ordern.
Vill föraren ta den direkt kan hen markera den och trycka på Välj.
I uppdragslistan får brådskande ordrar en röd prick. I detaljlistan bredvid syns texten Prioritet. Under den står det antingen Akut eller Bud. För ordrar som inte är brådskande syns inte Prioritet.
En akut order har en saftblandare som uppdragsikon i kartan.
Orderlistor
Hjälp förare sålla
Om du i Admin lägger ordrar på en orderlista kan förarna filtrera på den, så att de bara ser dessa ordrar.
Användningsområde
Månadsskifte
När hundra nya slamordrar skickas ut i månadsskiftet kan föraren få svårt att hitta och göra klart förra månadens ordrar.
Distrikt
En del förare vill att man skapar orderlistor efter distrikt. Då kan de välja att fokusera på ett distrikt när de väl är där. När de kör mellan distrikt kan de avfiltrera och se samtliga ordrar. Då kan de passa på att ta en order på vägen.
Packlista
En del förare vill ha reparationsordrar på en särskild orderlista, så att de kan se vad de behöver packa med sig på morgonen.
Akut order från BFU
(Obs! en konfigurerat)
I EDP Future kan man ställa in prioritet på ordertypen.
Starta EDP Future.
Öppna menyn Renhållning och välj RH-order.
Klicka på fliken Ordertyper.
I fältet Prioritet anger du med en siffra hur bråttom det är:
0 (Normal)
1 (Akut)
2 (Bud)