Fastprisavtal, utgående
Fastprisavtal som är på väg att gå ut behöver hanteras.
Antingen byter kunden till nytt avtal hos oss eller så byter kunden till ny elhandlare, något kommer att ske.
Kund ska enligt lag få information från oss 90 – 60 dagar innan avtalets slut att de har ett avtal hos oss med slutdatum som närmar sig.
Elmarknadshandboken:
I dagsläget har vi inte en funktion som automatiskt hanterar detta, delvis på grund av att fastprisavtalen är på väg att fasas ut.
Kund som inte hör av sig får enligt avtalsvillkoren Arvikaportföljen.
Manuell hantering, så som det hittills hanterats, innebär att:
Manuellt ta ut en lista över giltiga fastprisavtal (stöd finns i lista “Fastprisavtal utgående” i mappen I:\Teknik i Väst AB\81182 Administrativ stab\811821 Kund o marknad\Projekt\Elhandel\Fastprisavtal)
Välja ett lagom intervall i förhållande till lämpligt utskicksdatum så att så att så många som möjligt i intervallet 60 – 90 dagar kan hanteras i samma utskick
Exportera adresslista till Excel från BI/Analys
Använd Word mall ”brev avtalsslut mall” (I:\Teknik i Väst AB\81182 Administrativ stab\811821 Kund o marknad\Projekt\Elhandel\Fastprisavtal) och koppla dokument mot adresslistan med dess info.
Kolla så de ser bra ut, till exempel att adressen ser ok ut och hamnar rätt i ett fönsterkuvert.
Skriv ut, kuvertera, skicka och gör en notering vilka kunder som kontaktas.
Informera kundservice om att brev gått ut.
Lägg Arvikaportfölj på de kunder som ej hört av sig (kontrollera också att inte kund valt annan leverantör, exempelvis genom att se aktörshistoriken i MFU eller se om Z05 inkommit på fastprisavtalet.)
När vi lägger Arvikaportfölj kommer avtalsbekräftelse med villkor att gå ut till kund ock kravet att informera kund om villkor uppfylls.