Teknik i Väst

Elmätaren visar fel?

Uppdaterad

Vi som nätägare är skyldiga att mäta och debitera våra kunder för förbrukad el utifrån uppmätta värden av förbrukning. Men det har hänt vid några få tillfällen att kunder faktureras utifrån felaktiga mätvärden.

Kund som kontaktar oss om för hög elförbrukning börjar vi med att ställa kontrollfrågor. Där efter behöver i kund göra en undersökning under enligt 2. Om det inte går att hitta någon rimlig förklaring kan 3. Bli aktuellt. Kund har alltid rätt att begära kontroll av mätaren, dock kommer kund bli skyldig att betala för kontrollen, om mätaren visar sig vara korrekt.

Behöver vi hjälp med utredning kontaktar vi någon i mätgruppen t.ex. Per-Erik Källgren eller Patric Börne.

Konstaterar vi att mätaren visar rätt eller borde visa rätt kan vi rekommendera kund att söka energirådgivning.


Kontrollfrågor till kund:

- Vad finns det för uppvärmningssätt i bostaden? Direktverkande el, värmepump, fjärrvärme/ved/olja?

- Har bostaden används? Eller är det ett fritidshus?

- Om det är en lägenhet finns det t.ex. elektrisk golvvärme?

- Har kund tittat på sin förbrukning på mina sidor?

Generellt så är det värmekällor som drar el.


1. Elmätare visar för mycket?

Våra elmätare är kontrollerade i förväg och det är mycket ovanligt att elmätare går fel. De elektroniska elmätarna som idag finns i de flesta anläggningar har i undersökningar visat sig mäta korrekt i de flesta fall. I den mån de mäter fel är felet ofta så stort att det blir mycket tydligt att något är fel. 


2. Egen undersökning om du misstänker att något är fel på mätningen

Kunden bör först undersöka sin anläggning/bostad/lägenhet innan de kontaktar oss för undersökande och åtgärder. Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se, har i beslut bekräftat att det är den ordningen som ska gälla.

Kunden bör därför kontrollera:

- om förbrukningen är rimlig. Kunden kan med fördel titta på mina sidor och analysera förbrukningen per timme. Det är ytterst få mätare som inte samlar in timvärden. Frågor om rimligheten i elförbrukningen i en viss bostad, samt vad som eventuellt kan dra extra mycket el i kundens fall, ska i första hand besvaras av den kommunala energi- och klimatrådgivningen.

- om din mätare kan vara kopplad förväxlad. I undantagsfall har det förekommit att elmätare har felkopplats och på så sätt förväxlats med grannens elmätare i villan eller lägenheten intill. Det enklaste sättet att kontrollera detta är antingen om vi bryter strömmen till mätaren, för att se resultatet. Alternativt att kunden själv bryter strömmen och kontrollerar om någon förbrukning skett den timmen.

Om kunden har gjort kontroller som pekar på att mätningen inte fungerar som den ska kan du med dessa underlag du kontakta ditt elnätsföretag. Elnätsföretaget kan begära att du kontaktar en behörig elinstallatör så att en fackman kan utreda om det är något i din anläggning som orsakar problemen. Om det är elmätaren som inte fungerar korrekt eller om elnätsföretaget har orsakat ett fel ska elnätsföretaget betala kostnaderna för undersökningen.

- är det en lägenhet / hyresobjekt bör kunden även kontrollera med hyresvärden. Det kan t.ex. finnas värmeväxlare, golvvärme eller gamla vitvaror som orsakar en hög förbrukning. Det har funnits fall där dessa gått sönder och där med resulterat till en onormalt förbrukning. I dessa fall kan kunden ev. kräva fastighetsbolag på ersättning. Lägenheten kan även har kallhyra, vilken kraftigt kan öka förbrukningen.


3. Elnätsföretaget utreder elmätaren

Enligt de allmänna avtalsvillkoren NÄT 2012 K (rev 2) ska kund anmäla till oss om kunden misstänker att sin elmätning inte fungerar som den ska. Kunden har också möjlighet att begära provning av elmätaren om det finns misstanke att det är något fel i mätanordningen. Om kunden begär en provning som sedan visar att mätarens resultat är inom specifikationerna blir kunden skyldig att betala för kontrollen, i annat fall bekostas provningen av oss. Vi ska på förhand få ge information om beräknad kostnad för provningen. Uppskattningsvis rör det sig om 3000-4000 kr.

Kunden har rätt att begära att provningen kontrolleras eller utförs av opartisk sakkunnig. Elmätaren ska uppfylla myndigheten Swedacs krav.


4. Om vi inte är överens

Om kunden och vi inte kommer överens kan kunden begära prövning i Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se. Prövningen är skriftlig och avgiftsfri.

Om vi kräver extra ersättning för el som förbrukats under perioder kunden redan betalat för på grund av mätfel kan frågor om god tro uppstå.


5. Om elmätaren inte fungerar alls

Om mätaren inte fungerar alls, kan vi under kortare perioder fakturera utifrån beräknade/preliminära världen. Vi är dock skyldiga allt leverera uppmätta världen inom tre månader.


Guide taggad med: elmätare hög förbrukning
warning Created with Sketch.