Teknik i Väst

Beskrivning EDP

Uppdaterad

Vi använder oss av modulen EDP Mobile för hantering av arbetsordrar och körturer i renhållningen.

EDP Mobile ger ett papperslöst flöde från att arbetet planeras, utförs via förare och fordon, till administration och fakturering. De vanligaste användningsområdena är hushållssopor, slam/latrin och producentmaterial (container). Digital kommunikation mellan förare, arbetsledare och kundtjänst EDP Mobile skickar per automatik ut körlistor till fordonen. Uppdrag och fordon syns direkt på kartan, vilket gör det enkelt för föraren att köra på ett mer effektivt sätt. Nya uppdrag skickas direkt ut till föraren som inte behöver avbryta sitt arbete för att ta emot det.
Arbetsledare och/eller entreprenör kan följa och styra arbetets gång i realtid. När ett kärl går sönder eller inte kan tömmas kan föraren rapportera detta med en knapptryckning på touchskärmen. Sekunder senare har arbetsledare och kundtjänst tillgång till informationen och kan agera efter denna. I efterhand går det att ta ut statistik, exempelvis hur många kärl som inte var utställda på en körlista.


Yrkesförare styr över körordningen
EDP Mobile visar alla uppdrag på en karta i fordonet, och låter föraren köra rutten efter sin kunskap och erfarenhet. Rutten sparas till nästa gång. Föraren kan därefter förfina och effektivisera sin rutt varje gång den körs. EDP Mobile’s möjlighet att sortera uppdrag efter avstånd tillåter föraren att anpassa rutten när vägarbete eller snödrivor gör att det inte går att köra enligt plan.

EDP Mobile består av tre delar:

  • EDP Mobile Fordon: Program som körs på en touch-skärm i fordonet.
  • EDP Mobile Admin: Desktop-program som används av arbetsledare och
    kundtjänst för planering och översikt.
  • EDP Mobile Server: Lagrar allt som händer och säkerställer att
    kommunikationen mellan parterna fungerar.


Tillval

 Foto

Appen Foto kopplar bilderna till avvikelsen Ett överfullt soprum eller en svårframkomlig väg beskrivs tydligare med en bild än med ord. Det lämnar mindre utrymme för tolkning och gör att organisationen snabbare kan åtgärda problem.


Ordning och reda
De avvikelser som föraren tidigare fick skriva rapport på, kan nu istället snabbt fotograferas via appen Foto i en smartphone. Jämfört med att ta bilder på privata telefoner och mejla dem till kontoret blir det bättre ordning
och reda. Avvikelse visualiseras direkt i verksamhetssystemet Bilderna från appen Foto kopplas till en avvikelse i EDP Mobile Fordon och rapporteras till verksamhetssystemet där de blir synliga direkt för vidare hantering. Kundtjänst hittar enkelt bilderna genom att söka på kundens adress. Att kunna se en avvikelse ger ett mycket bättre utgångsläge för att diskutera med kunden och komma fram till en bra lösning


Uppmärkning

Uppmärkning förenklar och säkerställer registrering av kärl. För att identifiera sopkärl digitalt behöver varje kärl märkas med tagg, adresslapp och streckkod. Innan sopbilen kan läsa av taggen måste den först registreras i verksamhetssystemet EDP Future. Denna process utförs med tillläggsprodukten Uppmärkning, som innefattar en handdator med tagg- och streckkodsläsare. Information överförs från handdatorn Handdatorn, som är i storlek av en smartphone, har läsare som kopplar ihop taggen med tjänsten och platsen. Informationen överförs och registreras direkt i EDP Future via mobilnätet. Leder till ökade intäkter Uppmärkningsprojektet blir en inventering där kärl som inte är kopplade till abonnemang hittas. Detta leder till ökade intäkter, jämförbara med kostnaden för uppmärkningen.


Kontakt

Systemansvarig

Jonas Feltenmark

Supportanvändare

Jonas Feltenmark

Användare EDP Mobile Admin

Peter Fredriksson (Admin)

Sanna

Caroline

Jonas

Isak

Susanne


Guide taggad med: EDP Mobile EDP Mobile Admin
warning Created with Sketch.