Meddelande BFU - Avslutat avtal -avtalsbrott
Ett meddelande Z05L (leverantörsbyte) har kommit in till oss, kunden har alltså valt en annan leverantör.
Avtalsbrott innebär att startdatum för nytt avtal är tidigare än vår uppsägningstid.
Anledningarna kan vara olika, men vanligast är;
1. Vi har sagt en eller tre månader (en eller tre beroende på om det gäller rörligt eller portfölj) till kund när det i själva verket är innevarande dagar i månaden plus en eller tre hela kalendermånader. Släpp igenom om det bara är de dagarna det är frågan om.
2. Vi har gått med på kortare uppsägningstid för att exempelvis kompensera missnöjd kund. Kolla om det finns notering på avtalet eller i Kundo. Släpp om förklaring hittas, kontakta kund annars.
3. Kund har ingen aning utan har bara chansat på tid när hen tecknat nytt avtal med ny leverantör. Kontakta kund.
OM avtalsbrott ändå begåtts har vi möjlighet att begära ersättning enligt avtalsvillkor för de kWh vi går miste om. Uppskattad volym x prognospris/uppskattat kWh pris för perioden. Kan läggas som engångsavgift på slutfakturan.
I de fall ärendena ska släppas igenom sätts status till slutförd och spara så är det klart.